اخبار اتحادیه

محمد اسکندری عضو هیئت مدیره اتحادیه کفاشان دست دوز: صنعت کفش سهم چشمگیری در صادرات ندارد

لزوم ورود پر قدرت صنعت کفش ایران در بازارهای جهانی و توسعه صادرات در این حوزه

مشکلات و موانعی که بر سر راه اصناف 

جناب آقای اسکندری ، عضو فعال هیات مدیره اتحادیه صنف کفاشان دستدوز به مشکلات و موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان  قرار دارد اشاره کرد و گفت:

با توجه به اینکه بیشترین تحول در بخش فروش در ماه های بهمن و اسفند هر سال صورت میگیرد. در حال حاضر بازار درگیر مشکلات اساسی می باشد.

از سال گذشته به دلیل تعطیلات آخرسال در خلل شیوع بیماری کرونا، اکثر تولید کننده های ما نتوانستند، هزینه های جاری کارگاه را تامین کنند و همچنان با این مسئله مواجه هستند.

و در پاسخ به این سوال که چرا صنعتگران با تمام چالش ها همچنان به تولید ادامه میدهند، گفتند:

در حال حاضرتولیدکنندگان درشرایطی قراردارند که فقط به فکر حفظ موقعیت خود در بازار هستند ، زیرا تمام سرمایه زندگی  خود را چه از لحاظ زمانی و از لحاظ مالی در اینکار گذاشته و به نوعی به آن وابسته شده اند و همچنین بخش زیادی از سرمایه خودر ا جهت تهیه مواد اولیه صرف کرده اند و باید آنرا به همراه ارزش افزوده آن به کالاهای مورد نیاز جامعه تبدیل کنند.

مسلما تولید کننده نمیتواند با فروش مواد خام تهیه شده به سرمایه اولیه خود بازگردد و ناچار این بحران به سوی ورشگستکی پیش میرود.

از دغدغه های اصلی تولید کنندگان به چه مواردی میتوان اشاره کرد؟

مشکلاتی که بحران کرونا پیش آورده است از یک طرف ، عدم ثبات قیمت و عدم بدست آوردن بهای تمام شده محصول ، از طرف دیگر دغدغه زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

با توجه به نوسانات موجود بازار اکثر تولیدکنندگان نتوانستند به نسبت مواد اولیه، کالای تولید شده خود را بفروش برسانند.

و در بخش دیگر برای برخی محصولات و ماشین های تولیدی نیاز به وارد کردن قطعات و مواد اولیه از کشورهای دیگر میباشند. همچنین کشور ما در زمینه تولیدات کفش دستدوز سهمی در بازار جهانی ندارد و تماما مصرف کنندگان داخلی خریداران تولیدات هستند.

و حالا مشکل اساسی در اینجا مطرح می شود،شرایط اقتصادی به گونه ای است که اکثریت مردم، قدرت خرید پایینی دارند و اولویت را در نیازهای اولیه خود می بینند پس با این شرایط  اگر بخواهیم فقط به فروش داخلی بسنده کنیم ، معدود تولیدی هایی هم که فعال هستند تعطیل می شوند.

و همچنین صنعتگران ما  انگیزه لازم برای نوآوری و تولید کالای جدید ندارند، زیرا خود را در مقایسه با واسطه گران در جایگاه مناسبی از لحاظ اقتصادی نمیبینند.

در بحث تولید خیلی باید ریشه ای تر فکر کرد و با توجه به اینکه صنعتگران ما سرمایه های کشور هستند  باید با انگیزه و امید پیش بروند.

تولید کننده زمانی انگیزه پیدا میکند که جایگاه واقعی خود را در بازار داخلی و بازار جهانی  پیدا کند  و با پیشرفت روز افزون کار خود مواجه شود،

اگر چرخه اقتصاد به درستی و باکمترین نواقص صورت گیرد، انگیزه لازم برای ادامه فعالیت برای تولیدی ها وجود خواهد داشت.

 

نقش اتحادیه برای حمایت از صنعتگران این صنف چگونه است؟

اتحادیه مشکلات را مطرح میکند، راهکار ها را هم مشخص می کند، اما اجرای برخی طرح ها نیاز به همراهی دستگاههای دولتی دیگر دارد که در این  بخش گاها با مشکل مواجه میشویم.

از دغدغه های مهم ریاست محترم اتحادیه جناب آقای شجری  و اعضاء هیات مدیره، گسترش کارو صادرات از طریق ارتباط با دیگر کشورها می باشد.

اگر به صادرات فکر نکنیم، بازار داخلی در نهایت اشباع میشود و چرخه ناقص اقتصادی خواهیم داشت.

رقابت سالم زمانی شکل میگیرد که  با وجود برندهای قدرتمند جهانی، تولید داخلی نیز  صورت گیرد و بازار آزادترو ارتباط بیشتری با کشورهای دیگر داشته باشیم و ما آگاه هستیم که سود یک صنعتگر در تیراژ بالا است و باید هزینه های سنگین تولید تامین شود تا کار رشد پیدا کند.

از راهکارهای اجرایی دیگر که به پیشرفت صنعت کمک می کند،  برگزاری نمایشگاه امپکس  می باشد ،که عرصه قدرت نمایی تولید کننده است .

هدف از برپایی این  نمایشگاه آشنایی تولید کننده با صنعت و معرفی تکنولوژی های جدید و انواع محصولات  (اعم از مواد اولیه تا تولیدات نهایی )می باشد.

برپایی نمایشگاه از هر لحاظ بسیارعالیست و باعث ایجادآشنایی صنعتگران  در بازار عرضه و تقاضا می  شود.

البته قابل ذکر است ، تولید کننده در جامعه باید بازخورد کار خود را در وضعیت اقتصادی ببیند تا انگیزه کافی جهت ادامه کار را داشته باشد.

مشکلات و موانعی که بر سر راه اصناف قرار دارد:

جناب آقای اسکندری ، عضو فعال هیات مدیره اتحادیه صنف کفاشان دستدوز به مشکلات و موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان  قرار دارد اشاره کرد و گفت:

با توجه به اینکه بیشترین تحول در بخش فروش در ماه های بهمن و اسفند هر سال صورت میگیرد. در حال حاضر بازار درگیر مشکلات اساسی می باشد.

از سال گذشته به دلیل تعطیلات آخرسال در خلل شیوع بیماری کرونا، اکثر تولید کننده های ما نتوانستند، هزینه های جاری کارگاه را تامین کنند و همچنان با این مسئله مواجه هستند.

و در پاسخ به این سوال که چرا صنعتگران با تمام نارضایتی ها و چالش ها همچنان به تولید ادامه میدهند، گفتند:

در حال حاضرتولیدکنندگان  درشرایطی قراردارند که فقط به فکر حفظ موقعیت خود در بازار هستند ، زیرا تمام سرمایه زندگی  خود را چه از لحاظ زمانی و از لحاظ مالی در اینکار گذاشته و به نوعی به آن وابسته شده اند و همچنین بخش زیادی از سرمایه خودر ا جهت تهیه مواد اولیه صرف کرده اند و باید آنرا به همراه ارزش افزوده آن به کالاهای مورد نیاز جامعه تبدیل کنند.

مسلما تولید کننده نمیتواند با فروش مواد خام تهیه شده به سرمایه اولیه خود بازگردد و ناچار این بحران به سوی ورشگستکی پیش میرود.

از دغدغه های اصلی تولید کنندگان به چه مواردی میتوان اشاره کرد؟

مشکلاتی که بحران کرونا پیش آورده است از یک طرف ، عدم ثبات قیمت و عدم بدست آوردن بهای تمام شده محصول ، از طرف دیگر دغدغه زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

با توجه به نوسانات موجود بازار اکثر تولیدکنندگان نتوانستند به نسبت مواد اولیه، کالای تولید شده خود را بفروش برسانند.

و در بخش دیگر برای برخی محصولات و ماشین های تولیدی نیاز به وارد کردن قطعات و مواد اولیه از کشورهای دیگر میباشند. همچنین کشور ما در زمینه تولیدات کفش دستدوز سهمی در بازار جهانی ندارد و تماما مصرف کنندگان داخلی خریداران واقعی تولیدات هستند.

و حالا مشکل اساسی در اینجا مطرح می شود،شرایط اقتصادی به گونه ای است که اکثریت مردم، قدرت خرید پایینی دارند و اولویت را در نیازهای اولیه خود می بینند پس با این شرایط  اگر بخواهیم فقط به فروش داخلی بسنده کنیم ، معدود تولیدی هایی هم که فعال هستند تعطیل می شوند.

و همچنین صنعتگران ما  انگیزه لازم برای نوآوری و تولید کالای جدید ندارند، زیرا خود را در مقایسه با واسطه گران در جایگاه مناسبی از لحاظ اقتصادی نمی بیند.

در بحث تولید خیلی باید ریشه ای تر فکر کرد و با توجه به اینکه صنعتگران ما سرمایه های کشور هستند  باید با انگیزه و امید پیش بروند.

تولید کننده زمانی انگیزه پیدا میکند که جایگاه واقعی خود را در بازار داخلی و بازار جهانی  پیدا کند  و با پیشرفت روز افزون کار خود مواجه شود،

اگر چرخه اقتصاد به درستی و باکمترین نواقص صورت گیرد، انگیزه لازم برای ادامه فعالیت برای تولیدی ها وجود خواهد داشت.

 

نقش اتحادیه برای حمایت از صنعتگران این صنف چگونه است؟

اتحادیه مشکلات را مطرح میکند، راهکار ها را هم مشخص می کند، اما اجرای برخی طرح ها نیاز به همراهی دستگاههای دولتی دیگر دارد که در این  بخش گاها با مشکل مواجه میشویم.

از دغدغه های مهم ریاست محترم اتحادیه جناب آقای شجری  و اعضاء هیات مدیره، گسترش کارو صادرات از طریق ارتباط با دیگر کشورها می باشد.

اگر به صادرات فکر نکنیم، بازار داخلی در نهایت اشباع میشود و چرخه ناقص اقتصادی خواهیم داشت.

از راهکارهای اجرایی دیگر که به پیشرفت صنعت کمک می کند،  برگزاری نمایشگاه مهم و راهبردی امپکس می باشد، که عرصه قدرت نمایی تولید کننده است .

هدف از برپایی این  نمایشگاه آشنایی تولید کننده با صنعت و معرفی تکنولوژی های جدید و انواع محصولات  (اعم از مواد اولیه تا تولیدات نهایی )می باشد.

برپایی نمایشگاه از هر لحاظ بسیارعالیست و باعث ایجادآشنایی صنعتگران  در بازار عرضه و تقاضا می  شود.

البته قابل ذکر است ، تولید کننده در جامعه باید بازخورد کار خود را در وضعیت اقتصادی ببیند تا انگیزه کافی جهت ادامه کار را داشته باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا