اخبار اتحادیه

جزییات تازه از مشاغل و اصنافی که در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع الفعالیت شده‌اند

🔹دبیرکل اتاق اصناف ایران لیست گروه‌های شغلی ۴ گانه و نحوه فعالیت آنها را در تهران و دیگر شهرهای قرمز و نارنجی اعلام کرد.

🔹به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از مهر،محمدباقر مجتبایی درباره آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص نحوه فعالیت اصناف در پی تغییر رنگ کرونایی برخی شهرها از جمله پایتخت اظهار داشت: شرایط جدید شیوع کرونا سبب شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا اختیار تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت مشاغل ازجمله اصناف را به کمیته امنیتی و انتظامی این ستاد واگذار کند.

🔹وی با اشاره به اصلاح گروه‌بندی مشاغل و اصناف گفت: در اصلاحیه جدید، همه فعالیت‌های کشور اعم از تولیدی، توزیعی و صنفی در گروه‌های جدید قرار داده شده‌اند که به چهار گروه تقسیم می‌شوند. بر اساس این اصلاحیه در شرایط قرمز، صرفاً گروه‌های شغلی اول مجاز به فعالیت هستند، در شرایط نارنجی، گروه‌های اول و دوم مجاز به فعالیت بوده و در شرایط زرد، سه گروه اول می‌توانند فعالیت داشته باشند.

🔹به گفته دبیرکل اتاق اصناف ایران، گروه اول شامل مشاغل تولیدی و توزیعی در زمینه‌های اقلام غذایی مانند سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، قطعات یدکی خودرو، تعمیرگاه‌های خودرو، داروخانه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و … هستند که می‌توانند در شرایط قرمز بودن شهرها، به فعالیت ادامه دهند.

🔹مجتبایی ادامه داد: در گروه مشاغل دوم مانند فیلمبرداری‌ها و آتلیه‌های عکاسی، مشاوران املاک، کافی‌شاپ‌ها، مراکز طبخ و توزیع غذا، رستوران‌ها، ظروف یک بار مصرف، لوازم ورزشی، طلافروشی‌ها، مصالح ساختمانی و ابزار و یراق، مبل و صندلی، آموزشگاه‌های رانندگی، سمساری و … در شرایط قرمز امکان فعالیت نداشته و در بخش مواد غذایی صرفاً می‌توانند به عرضه بیرون‌بر اقدام کنند.

🔹وی درباره گروه‌های شغلی سوم مانند تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی، قهوه‌خانه‌ها، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان، موزه، سینما، تئاتر و مهدکودک‌ها تصریح کرد: این گروه‌های شغلی در شرایط نارنجی باید تعطیل بوده و از فعالیت دست بکشند.

🔹دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: گروه چهارم شغلی نیز شامل گیم‌نت، مراکز تفریحی آبی، باغ‌وحش و شهربازی در شرایط قرمز و نارنجی باید تعطیل باشند.

🔹مجتبایی با تأکید بر لزوم همکاری اصناف با بازرسان مراکز بهداشت گفت: در کنار مسئولیت‌پذیری اصناف و مشاغل، باید میزان خساراتی که در شرایط تعطیلی به آنها وارد می‌شود را هم یادآوری کرد. به عنوان مثال، در آذرماه ۹۹ طی ١۵ روزی که بسیاری از شهرهای کشور به حالت قرمز و نارنجی درآمده بودند، طبق گزارش معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان از میزان فروش و درآمد کسبه و اصناف کاسته شد.

🔹وی گفت: طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، ۲۵ شهر در وضعیت قرمز و ۵۶ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند، بنابراین همه اصناف و کسبه باید در شرایط موجود همراهی کنند.

🔹مجتبایی درباره کاهش درآمد اصناف در بازه اسفند ماه ۹۸ گفت: بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان از میزان فروش اصناف و کسبه در شب عید کاسته شد و از اسفند ۹۸ تا آبان ۹۹ این میزان خسارت وارده به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به زنجیره‌ای بودن اقتصاد، این میزان خسارت به سایر بخش‌ها از جمله تولید نیز تسری داده شده است.

🔹دبیرکل اتاق اصناف ایران درباره زمان ابلاغ مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص فعالیت اصناف اظهار داشت: از چند روز قبل همزمان با نارنجی شدن شهر تهران، شرایط جدید نیز به کسبه و اصناف اطلاع‌رسانی شده، اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی در جریان قرار گرفته و اطلاعیه مذکور را به واحدهای صنفی تابعه ابلاغ کرده‌اند./ع/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا