اخبار اتحادیه

در نشست خبری هشتتمین نمایشگاه امپکس مطرح شد:

مالیات بر ارزش‌افزوده یک قانون شکست خورده است/ کارگران بدلیل حقوق پایین تمایلی به استخدام ندارند

نشست خبری بررسی هشتمین نمایشگاه کفش ،کیف ،چرم ،مواد اولیه و صنایع صبح امروز با حضور مسئولان اتحادیه کفش دست دوز تهران و اتحادیه ها و انجمنهای مرتبط در محل اتحادیه کفش دست دوز تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ رسول شجری رئیس اتحادیه کفش دست دوز تهران و رئیس ستاد برگزاری  نمایشگاه  در این نشست گفت: این اتحادیه به همت 6 تشکل جهت بهبود وضعیت صنعت کفش کشور تشکیل‌شده است که با هدف بازگرداندن جایگاه صنعت کفش به جایگاه قبلی خود بوده‌است. برهمین اساس دهمین دوره نمایشگاه امپکس برگزار می‌شود.خوشبختانه اتسقبال از نمایشگاه خوب بوده و حضور فعالان صنعت کفش  امسال به نسبت سال گذشته با 200 درصد افزایش روبرو بوده است  و شرایط بسیار مساعدتر از سال قبل است سال گذشته 5 هزار متر زیربنا داشتیم و امسال 15 هزار  متر زیربنا داریم 190 غرفه  پیش بینی شده است و علاوه بر فعالان صنعت کشفش داخل کشور  شرکت‌کننده های  از کشورهای ایتالیا، چین و ترکیه خواهیم داشت همچنین از کشورهای بنگلادش، امارات، هندوستان، عراق، قطر، عمان و پاکستان و سفارت چین و ایتالیا دعوت کردیم که در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد : نمایشگاه امپکس از 21 الی 24 دی ماه در سالنهای 40،41 و سالن خلیج فارس برگزار می شود و علاقمندان می‌توانند از ساعت8 صبح الی 15 از نمایشگاه بازدید کنند .

رسول شجری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مالیات بر ارزش افزوده گفت :  از زمانی که از  سال  1387  این قانون مصوب شد ما مخالف مالیات بر ارزش‌افزوده بودیم. معتقدیم که این قانون مالیات بر ارزش‌افزوده منطبق با شرایط جامعه اقتصادی ما نیست طی ملاقات‌هایی که با همه مسئولان کشور داشتیم به این‌جا رسیدیم که در بودجه سال نود و هفت و نود و هشت بند (ز) و (و) را عملیاتی کنیم.

 

WhatsApp Image 2022-01-09 at 1.47.38 PM

99 درصد کفشهای فروشگاههای صاحب نام ایرانی است

در ادامه محمدرضا داورپناه مدیر عامل شرکت تهران دلتا نیز  گفت: هدف  ما این است که این نمایشگاه در سطح ملی برگزار شود چراکه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. صنعت چرم چهارمین رتبه اشتغال در صنعت کشور را دارد و اگر فعال شود آینده خوبی برای ایجاد شغل و فرصت‌های شغلی خواهد بود

وی ادامه داد: 99 درصد کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه‌های صاحب‌نام ایرانی است که این نشان‌دهنده کیفیت بالای محصولات چرم ایران است. تصور می‌کنیم که برگزاری نمایشگاه امپکس تاثیرگذار است و با حمایت مسئولان آینده بهتری خواهیم داشت.

داورپناه ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌هایی که برای جلوگیری از قاچاق این صنعت وجود دارد هنوز قاچاق ادامه دارد. توقع داریم دولت در عمل حمایت از صنعت را داشته باشد یعنی مواد اولیه به‌موقع در دسترس باشد و تسهیلات بانکی نیز در کنار آن وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات عمده همه صنعتگران پتروشیمی‌ها هستند که مواد اولیه را به‌موقع به دست تولیدکننده نمی‌رسانند اما میزان مواد را مهندسی می‌کنند زیرا تصور می‌کنند که اگر پتروشیمی‌ها صادرات داشته باشند رشد ایجاد کردند درصورتی‌که عملاً صادرات پتروشیمی‌ها خام‌فروشی است و اگر به واحدهای پایین‌دستی داده شود میزان ارزش‌افزوده ایجادشده بیش‌از 300 یا 400 درصد خواهد بود به‌همین دلیل دولت‌ها باید فکری برای این موضوع کنند .

وی ادامه داد : عرضه مواد پتروشیمی مهندسی شده یعنی اینکه   زمانی‌که تقاضا وجود ندارد مقدار زیادی در بازار عرضه می‌شود و مواد مانده را صادر می‌کنند و زمانی‌که تقاضا موجود است میزان عرضه را کم می‌کنند و میگویند مشکل در تولید داریم. در حالی که  پتروشیمی بادی  موظف باشد به‌اندازه تقاضای بازار عرضه کند و اگر به اندازی موجود تقاضا وجود نداشت آن را صادر کنند.

محمدرضا داورپناه درخصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت:‌ این روش مالیات بر ارزش‌افزوده ضد اشتغال است باید همان کاری را کنیم که در همه‌جای جهان رواج دارد و مالیات بر ارزش‌افزوده را حذف می‌کنند و مالیات بر مصرف اخذ می‌کند.

 

WhatsApp Image 2022-01-09 at 11.55.10 AM

هدف اصلی ما توجه به تولید و صادرات است

در ادامه محمد عرب مدیرعامل صنایع   کیف و کفش شیما نیز گفت: برنامه صنعت کفش توجه به تولید و صادرات به کشورهای هدف است یکی از گام‌های مهم ما این است که بتوانیم علاوه‌بر تولید صادرات به کشورهای هدف نیز داشته باشیم. در حال حاضر 3 هزار دستگاه تزریق کفش‌ داریم که این خود دست اورد مهمی است. از طرف دیگر قدمت بالای ما در صنعت کفش امتیاز خوبی است و امروز شهرهای مشهد، تبریز، تهران، اصفهان و قم یکی از قطب‌های مهم کفش است.

وی ادامه داد: ما انواع محصول مواد اولیه که شامل انواع پی‌وی سی است را در کشور داریم و می‌توانیم در کفش حرفی برای گفتن داشته باشیم درصورتی‌که کشورهایی مثل کره، ژاپن و چین این امکان را ندارند و مجبور به خرید از ما و تبدیل آن هستند.

عرب افزود: ما تلاش می‌کنیم تاآنجاکه می‌توانیم از صادرات مواد خام جلوگیری کنیم و با ارزش‌افزوده تولید را بالا ببریم اما باید با کشورهای دیگر نیز در تماس باشیم که بتوانیم کشورمان را به یک کشور  صادر کننده تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر 220 میلیون جفت کفش در سال تولید می‌کنیم که در روز 800  هزار جفت خواهد بود که به تبع آن 500 هزار شغل ایجاد شده است

عرب ادامه داد:‌ در سال گذشته در سال 99 حدود هفتاد و شش میلیون دلار صادرات کفش داشتیم و حدود بیست تا سی میلیون دلار صادرات چرم مصنوعی به کشورهای اروپایی صادرات داشتیم . عراق و افغانستان که دو کشور مهم ما هستند که به انها برای فرامنطقه‌ای شدن نیاز داریم.

وی ادامه داد: از دولت تقاضا داریم که به مسئله برجام توجه کند و در صورت توافق به تولید داخلی اهمیت داده شود. چرا که کفش قاچاق‌پذیر است و این به دلیل است که  مسافران می‌توانند آن را به‌راحتی وارد کشور کنند اگر دلار ارزان شود این بازار به‌راحتی از دست خواهد رفت و به‌راحتی کفش قاچاق وارد کشور خواهد شد.

 

WhatsApp Image 2022-01-09 at 11.56.36 AM

 

در ادامه مجیدی با بیان اینکه روش مالیات بر ارزش‌افزوده یک روش قدیمی و شکست خورده است. گفت:  سیستمی که ما امرزو در بحث مالیات بر ارزش افزوده عمل می کنیم سالها پیش در اروپا انجام شده و شکست خورده است و امروز دیگر در اروپا استفاده نمی شود روش درست این است که مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف کننده نهایی پرداخت شود .

 

حقوق کم و نبود نیروی متخصص دو علت اصلی عدم اشتغالزایی

در ادامه ملک‌پور نیز گفت: صنعت کفش و به صورت کلی صنعتگران می توانند  شغل ایجاد کنند و آمادگی اشتغال‌زایی داریم اما نمی‌توانیم نیرو جذب کنیم  و با وجود اینکه اطلاع رسانی زیادی کردیم اما نمی توانیم جذب نیرو کنیم  زیرا  حقوقی که برای کارگر تعیین شده تکاپوی  معیشت مردم را نمی دهد لذا کارگران تمایلی برای استخدام ندارند  از سمت دیگر افزایش حقوق  نیز مشکلات عدیده زیادی را برای دولت ایجاد می کند

وی ادامه داد: بخش دیگر مسئله برجام است ما به‌عنوان یک صنعتگر در خوف و رجایی امضاشدن و نشدن آن هستیم که اگر امضا شود چه خواهد شد و اگر امضا نشود چه خواهد شد

WhatsApp Image 2022-01-09 at 2.12.44 PM

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا